The project

ITA

INFORMEDU
“Il riconoscimento e la validazione dell’apprendimento informale e non formale nel  sistema dell’istruzione”
“Validation and recognition of Non formal and Informal Learning in the Education System”
LLP-LDV-TOI-11-IT-570

La sintesi del Progetto
Il sistema scolastico italiano nel suo complesso mostra un basso tasso di partecipazione della popolazione adulta all’istruzione formale.
La valutazione e il riconoscimento dei risultati dell’apprendimento non formale e informale potrebbero migliorare la professionalità degli adulti nonché il loro rientro nel sistema educativo, anche attraverso una personalizzazione e una riduzione della lunghezza dei corsi di formazione.

Il sistema di istruzione e formazione professionale italiana non ha ancora un sistema istituzionalizzato per la convalida dell’apprendimento informale e non formale, finalizzato, appunto, al rientro nel sistema educativo.
Anche la Commissione europea raccomanda che, dopo quanto è stato fatto attraverso l’introduzione di metodologie e sistemi per la qualificazione e riconoscimenti crediti a livello europeo, è necessario rendere visibili i risultati anche per quanto riguarda le competenze non formali e informali.

Sulla base delle esperienze maturate a livello europeo e nazionale in questo ambito, il progetto intende sviluppare una procedura per il riconoscimento e la valutazione dei risultati di apprendimento in contesti non formali e informali, in relazione al rientro all’interno del sistema scolastico.

La Fase di riconoscimento e validazione delle unità di risultati dell’apprendimento è focalizzata, in particolare, sul settore del turismo, anche in virtù del numero crescente di persone che lavorano in ambito turistico nei paesi partner del progetto.
In questo modo si sviluppano le condizioni per l’applicazione graduale del sistema ECVET nell’ambito del riconoscimento dei risultati di apprendimento conseguiti in contesti informali e non formali.

Il progetto è attuato da un Consorzio composto da partner nazionali ed europei che comprende rappresentanti di sistemi di istruzione e formazione professionale, organizzazioni di volontari, Camere di Commercio e le autorità pubbliche con responsabilità politica in tema di istruzione e formazione.
Queste Istituzioni offrono una grande quantità di esperienze dirette in tema di validazione dell’apprendimento non formale e informale e la loro presenza è garanzia per le condizioni necessarie per sperimentare, applicare e promuovere il sistema ECVET.

Prodotto del progetto è lo sviluppo di indicazioni operative e metodologiche, sistemato in una procedura per l’individuazione, il riconoscimento e la convalida dell’apprendimento informale e non formale al fine di rientrare del sistema educativo.
Questa procedura è un prerequisito per la creazione e successiva firma del memorandum d’intesa, in applicazione del sistema ECVET.
La realizzazione del progetto soddisfa le raccomandazioni europee, per lo sviluppo personale e professionale dei cittadini in termini di occupazione e la mobilità professionale.

Organigramma di Progetto

Il Consorzio è costituito da Giano Ambiente, da Kaunas Chamber of Commerce Industry and Crafts lituana, dal Centre  Intrinstitutionnel del Bilan de Compétences buy viagra from india – bonus 4-12 free viagra pills. only high quality drugs on our online drugstore. confidential and private service, highest quality medicines. D’Arras francese, dalla struttura regionale Steunpunt Scouting Gerderland dei Paesi Bassi, dall’Amministrazione Provinciale di Grosseto, l’Istituto Professionale di Stato  “Polo Bianciardi” ed il Liceo Statale “A. Rosmini” di Grosseto, i Centri Territoriali Permanenti per l’Istruzione e la Formazione in età adulta di Grosseto e Arcidosso.

I principali e rispettivi ambiti di responsabilità sono:

- Giano Ambiente, soggetto proponente e capofila di progetto: gestione del Progetto e collegamento con i soggetti rappresentanti del sistema dell’Istruzione e della Formazione Professionale;

- Kaunas Chamber of Commerce Industry and Crafts: trasferimento dei risultati del progetto GUIDEBOOK: Methodological pratical Recommendations for Validation of Non formal and Informal Learning;

- CIBC – Centre  Intrinstitutionnel del Bilan de Compétences D’Arras e Steunpunt Scouting Gerderland: validazione e adattamento del Guidebook

- Dipartimento Servizi alla Persona, Settori Istruzione e Formazione Professionale Provincia di Grosseto: validazione delle Linee Guida e sperimentazione Libretto del Cittadino
- Istituti Scolastici e CTP: validazione e sperimentazione e utilizzazione dei risultati;

EN

INFORMEDU

“Il riconoscimento e la validazione dell’apprendimento informale e non formale nel sistema dell’istruzione”
“Validation and recognition https://www.acheterviagrafr24.com/prix-viagra/ of Non formal and Informal Learning in the Education System”
LLP-LDV-TOI-11-IT-570

Project Synthesis
The Italian education system in its entirety demonstrates a low rate of participation on behalf of the adult population in formal education.
The evaluation and recognition of non formal and informal learning could improve the professionalism of adults as well as their re-entry in the educational system, also by means of a customization and a reduction in length of training courses.

The Italian education and professional training system does not yet have an institutionalized system for the validation of informal and non formal learning aimed at facilitating re-entry into the Education system.
Additionally, the European Commission recommends that, after what has been done through the introduction of methods and systems for the qualification and credits granted at a European level, it is necessary to publicize the non formal and informal results.

Based on experience matured at both European and National levels in the theme of recognition of non-formal and informal learning, the project intends to develop a procedure for the recognition and evaluation of learning achievements in non product atarax 10mg film-coated tablets go to… Hydroxyzine without prescription formal and informal contexts, aimed at improving re-entry conditions in the Education System.

The phase of recognition and validation of units of learning outcomes, is focalized on the tourism sector because of the increasing number of individuals working in this sector in the project partner countries. In this way conditions are developed for the gradual application of the ECVET system regarding the recognition of the results of learning achieved in informal and non formal contexts.

The project Informedu will be implemented buy cialis online – online at the cheapest prices from our trusted and secure discount pharmacy superstore. fast wordwide shipping. discreet packaging. by a Consortium composed of National and European partners, which includes representatives from VET Systems, volunteer organizations, Chambers of Commerce and Public Authorities with political responsibility in the theme of Instruction and Training. These Institutions offer a vast amount of direct experience in theme of validation of non-formal and informal learning and their presence guarantees the necessary conditions to experiment, apply and promote the ECVET system.

The Project product is there safe place buy baclofen online , buy baclofen without consultation, buy baclofen visa, order baclofen no prescription canada , baclofen 10mg order, generic  the development of operative and methodological indications, systematized in a procedure for the individuation, the recognition and the validation of informal and non formal learning for the purpose of re-entry into the Education System.

This procedure is a pre-requisite for the creation and subsequent signing of the “Memorandum of Understanding”, in application of the ECVET system.

The project satisfies European top quality medications. cvs zoloft price . cheapest rates, how to order zoloft online. recommendations for personal and professional development in terms of occupation and professional mobility.

Project Organization Chart
The Consortium consists of Giano Ambiente; the Kaunas Chamber of Commerce, Industry and Crafts: Lithuania; the Centre Intrinstitutionnel del Bilan de Compétences D’Arras: France; the Regional Structure Steunpunt Scouting Gerderlan: The Netherlands; The Provincial cialis generique Administration of Grosseto, two Scholastic Institutes of Secondary Education and two territorial Centres for ongoing Education and Training for Adults: Italy.

The main and respective areas of responsibility are as follows:
- Giano Ambiente, proponent and leader of the project: Project management and liaison with relevant representatives of the System of Education and Vocational Training;

- Kaunas Chamber of Commerce, Industry and Crafts: transfer of project results. GUIDEBOOK: Methodological Practical Recommendations for Validation of Non Formal and Informal Learning;

- CIBC – Centre Intrinstitutionnel del Bilan de Compétences D’Arras e Steunpunt Scouting Gerderland: validation and adaptation of the Guidebook

- Department of Human Services, Education and Vocational Training Sectors Province of Grosseto: Guidelines and experimental validation of the Booklet of the Citizen

- Educational Institutions and CTP: validation and testing and utilization of results.